Kolesterol

Kolesterol är ett fettliknande ämne i varje människas kropp och det är en betydelsefull del av kroppens cellmembran.

Du behöver kolesterolet för att bygga upp de cellmembran som finns i kroppen, och för att göra dem stabila. Det pratas mycket om kolesterol, och detta beror på att kolesterolet är viktigt för flera olika processer i människans kropp. Det är inte bara dina cellmembran som behöver detta ämne, det har även stor betydelse för könshormonerna, och detta leder till att medicin med kolesterolsänkande egenskaper kan påverka sexdriften negativt.

Blodfetter och kolesterol används lite slarvigt om vartannat när media skriver om detta ämne. Kolesterol är ett samlingsnamn för flera olika typer av lipider (fettämnen) som alla är blodfetter av olika slag.

kolesterol molekyl

Det gäller att skilja på bra kolesterol och dåligt kolesterol.

LDL är det kolesterol som är farligt om det blir för högt. HDL däremot är ett nyttigt kolesterol som din kropp behöver. Höga värden av HDL minskar risken att du ska drabbas av hjärtsjukdomar, medan höga värden av LDL ökar risken.

Det är med andra ord viktigt att du hittar en bra balans för att kunna hålla dig frisk.

Hälsosamma kolesterolnivåer kan uppnås via kosten

Ditt kolesterolvärde bör ligga under 5,0 mmol/L om du är frisk, medan det bör ligga under 4,5 mmol/L om du lider av hjärtproblem eller kärlproblem. 4,5 är också den övre nivån om du lider av diabetes (ref.)

En del kolesterol skapas i kroppen, både hjärnan och levern innehåller en hel del av detta fettämne.

Det är dock inte bara inuti kroppen som kolesterol uppkommer, en del kommer via kosten. Detta innebär att du kan reglera ditt kolesterolvärde genom att förändra din kost. Du kan börja äta mer kolesterolfattig mat, innehållande mindre mättat fett. Om du vill äta nyttigt och förbättra dina kolesterolvärden så är det viktigt att du försöker äta mycket frukt och grönt. Det är också bra om du kan försöka äta frukter och grönsaker med olika färger. Försök att dra ner på mängden kakor och chips, det är just denna typ av produkter som innehåller den typ av fett som du inte behöver. Det är också bra om du kan byta ut läsken mot exempelvis juice eller vatten, eftersom detta är betydligt nyttigare för dig och din kropp.

Förutom en hälsosam kost så kan även ökad motion hjälpa när du behöver förbättra kolesterolvärdet. Det behöver inte handla om några drastiska åtgärder, det kan räcka med att du promenerar en halvtimme varje dag istället för att ta bilen till affären för att handla mjölk.

kolesterol och motion

Om du röker så bör du även försöka sluta med detta, vilket kan ge en klar förbättring vad gäller ditt kolesterol.

Medicin – en sista utväg, Liptor, simvastatin m.fl.

Om du har försökt lägga om både kostvanor och motionsvanor, och även slutat röka, men ändå inte har fått ner värdet på det skadliga kolesterolet.

blodfetter

Då kan det vara dags för dig att påbörja medicinering.

Folkhälsomyndigheten (tidigare Folkhälsoinstitutet) har i undersökningar visat att var tredje äldre svensk tar någon form av läkemedel för att behandla höga värden av blodfetter, ett av de vanligsta är simvastatin.

Lipitor, Crestor, pravastatin och simvastatin är 4 exempel på vanliga kolesterolsänkande läkemedel.

Som sagt, det finns flera läkemedel som kan hjälpa dig i detta läge. Ytterligare ett verksamt ämne som kan användas i denna situation är atorvastatin. Det finns i såväl olika typer av Lipitor som i olika varianter av Atorvastatin, och det reglerar kolesterolet och hjälper dig att sänka blodfettsnivån i kroppen.

Behandling med den här typen av läkemedel gör därför att du kan minska risken att drabbas av kärlproblem drastiskt.